In 1981, het jaar van onze verhuizing naar Amsterdam, ben ik gestart met een nieuwe carrière beeldende kunst. Na enige experimenten met keramiek heb ik in enkele jaren tijd, een serie monumentale, beschilderde gipsreliëfs gemaakt met als titel "Bespiegeling". Eén van deze objecten had de Eerste Wereldoorlog als onderwerp (1987). In 1991 ben ik een opleiding begonnen in edelsmeden (voornamelijk zilver) bij Anke AMO Akerboom. Deze kunstenares heeft mij op technisch-ambachtelijk en artistiek niveau door de jaren heen steeds begeleid. Aanvankelijk betekende dit métier voor mij uitsluitend het vervaardigen van sieraden. In '94 en '96 heb ik een aantal werken geëxposeerd in een groepstentoonstelling.
Simultaan met mijn artistieke carrière liep mijn fascinatie voor de Eerste Wereldoorlog. Deze oorlog heb ik steeds opgevat als een mysterie: iedere getuigenis in woord en beeld was voor mij een middel dieper inzicht te krijgen in de eeuwige "waarom-vraag". In 2002 ben ik lid geworden van het WFA (Western Front Association), een van oorsprong Engelse club met vertakkingen in België en Nederland van geïnteresseerde mensen in 14/18. Ik wilde op die manier mijn passie met anderen delen. Tot 2003 hield ik me louter bezig met lezen over deze oorlog, foto's bekijken, tentoonstellingen en oorlogsmusea bezoeken, lezingen bijwonen, enz. Kortom, ik was enkel passief, absorberend bezig met 14/18, zonder de directe bedoeling iets met deze kennis te doen.
De grote omslag in mijn leven heeft plaats gevonden, naar aanleiding van een gedicht van Herman de Coninck "Loopgravenslag bij Hooge" (een vertaling van Edmund Blunden). Dit aangrijpend gedicht bleek een aantal beelden en metaforen te bevatten (zoals zon, vingers, dageraad en ogen) die voor mij bij uitstek bruikbaar waren als bouwstenen voor een wandjuweel. Ik had zelfs het euforisch gevoel, dat deze visueel ingestelde poëzie speciaal geschreven was om door mij te worden geïllustreerd. Uiteindelijk heb ik zes objecten gemaakt voor de zes opeenvolgende strofen. Nadien volgden nog vier andere koperrëliefs ter illustratie van andere Engelse oorlogsgedichten van Robert Graves,(een soort schaakspel) Edmund Blunden (een ander gedicht over een nachtelijk oorlogslandschap) en Wilfred Owen(het offer van Abraham) en Isaac Rosenberg. Deze laatste heeft mij met zijn gedicht, 'Break of Day in the Trenches', geïnspireerd tot de creatie van een reusachtige rat vervaardigd van prikkeldraad.Alec Waugh werd na herinterpretatie van het oude drieluik uit 1994 toegevoegd aan deze reeks. Deze elf objecten vormen samen de reeks "Engelse oorlogspoëzie".
Naar aanleiding van het gedicht van Wilfred Owen, "The Parable of the Old Man and the Young", ben ik me bewust geworden van de sterke band tussen de Eerste Wereldoorlog en de bijbelse thema's. Onderwerp van dit gedicht is het verhaal van Abraham die door God verplicht wordt zijn zoon te offeren. Uiteindelijk wordt Abraham vrijgesteld van dit gruwelijk mensenoffer. De generaal ven de Eerste Wereldoorlog daarentegen offert zijn soldaten wel op.
Het verhaal bij uitstek is evenwel het lijdensverhaal van Jezus. De invloed hiervan op de soldaten was enorm en wordt herhaaldelijk bevestigd in getuigenis en literatuur. Gestimuleerd in deze denkrichting, geïnspireerd door verscheidene Vlaamse schilders (o.a. Memling, Rubens, Van der Weyden, e.a.) en een bezoek aan de Brugse Heilige Bloedkapel, ben ik op het idee gekomen een "Kruisweg van de Soldaat van 14/18" te smeden. Aanvankelijk werd ik echter afgeschrikt door het archaïsche karakter van deze kunstvorm met zijn strenge kerkelijke conventies. Gelukkig heb ik door bezoeken aan diverse tentoonstellingen de afgelopen tijd kunnen zien hoe hedendaagse, zeer uiteenlopende kunstenaars aan dit onderwerp gestalte hebben gegeven. De fotografen Fernande Kuypers uit Bocholt en Bettina Rheims, twee leden van de Young Britisch Artists (Damien Hirst en Sarah Lucas), de Braziliaanse schilder Sergio Ferro en vele anderen, hebben dit thema op een overtuigende wijze vorm gegeven. In de periode 2004-2005 heb ik mij volledig gewijd aan het smeden van de kruisweg van de soldaat van 14/18. Voor elk van de veertien statiën van Jezus' lijden is een transpositie gemaakt naar het lijden van de soldaat uit de Eerste Wereldoorlog.
Na dit grote kruiswegproject heb ik nog een reeks van vier koperreliëfs gecreëerd, "Facetten van 14/18". Het betreft hier afzonderlijke objecten die allemaal een aspect van de Groote Oorlog uitbeelden: "propaganda","ondermijning","stapstenen" en "wrok". Bij elk reliëf hoort een korte tekst met verduidelijking van de betekenis.